Hogyan építsünk terepjárót - Csörlők

Hogyan építsünk terepjárót - Csörlők
Elérkezett a pillanat, amikor úgy gondolod, hogy kimerészkedhetsz a vadonba. Van megbízható terepjáród, off-road futómű szetted, király gumid. Miért is ne dobd őket partiba?! Nekivágsz hát az ismeretlennek. És persze egyedül, mert éppen senki nem ér rá. 
Jó esetben először ismerős terepre indulsz, ahol nem érhet meglepetés. De ez valóban így van? Biztos, hogy azóta nem esett az eső, nem járt arra egy munkagép fél méteres nyomvályút hagyva maga után? De téged ez nem rettenthet el, mert terepjáróban ülsz.
Aztán jön a meglepetés. Egy olyan szakaszhoz érsz, melyet elvileg jól ismersz, gyakorlatilag pedig esett az eső, felázott a talaj, lecsúszol a bakhátról, és az autó egyik oldala beletéved a szántásba. 
 
De mi baj történhet, egy 4x4-es autónak ez nem jelent problémát, hiszen két kerék jó tapadással az "úton" maradt.
Azzal kell szembesülnöd, hogy a szántásba csúszott kerekeid vadul forognak, míg az "úton" maradt kerekek meg sem mozdulnak. 
Miért van ez? Elromlott az autó? Nem. Akkor hol a hiba? Sehol. Csak a differenciálmű teszi a dolgát.
De mi is ez, és miért gátol meg abban, hogy kikeveredj szorult helyzetedből? Ez az alkatrész, ami miatt tudsz kanyarodni. Mert ha minden kerék ugyanazzal a sebességgel forogna, ez képtelenség lenne.
Mi hát a megoldás ilyen helyzetekre? Mert megoldás az kell. Először is hívhatsz segítséget, hogy hazajuss. :)
Másodszor beszerelhetsz egy differenciálzárat, melynek az a szerepe, hogy meggátolja az egy tengelyen lévő kerekek eldifferálását. Ez lehet manuálisan kapcsolható vagy automatikus. Van pár autó típus, melybe gyárilag is be van építve. Ezzel a szerkezettel megoldod a differenciálmű ideiglenes összezárását.
Harmadik lehetőség, és inkább javasolt kiegészítő a csörlő. Egy jól kiválasztott, megfelelő minőségű termék beépítésével szinte megszűnnek előtted az akadályok.
 
Mit kell tudni a csörlőről?
Sajnos, mint minden korábban említett kiegészítőnél, itt is a hivatalos úton való telepítés és használat a legnagyobb probléma, melyet kis hazánkban szintén nem támogatnak hobby célú felhasználásra. Ha téged ez mégsem rettent el, akkor nézzük meg, milyen megoldás lehet optimális számodra.
 
Csörlőt háromféle módon telepíthetsz járművedre.
1. Meglévő, gyári lökhárítód mögé (ha van hely) autóspecifikus beépítő tálcával.
2. Erősített fém lökhárítóval, melyben van csörlő tálca.
3. Mobil csörlő tálcával, melynek fogadására ki kell építeni egy fogadó konzolt.
 
A legdiszkrétebb az első megoldás, de erre az autó felépítése miatt nem mindig van lehetőség. 
A legegyszerűbb megoldás a lökhárító csere, mely az autó típushoz illeszkedő fém lökhárítót jelenti, melyben egy előre elhelyezett tálcára szerelheted a csörlőt.
A mobil csörlőtálca használata esetén kompromisszumot kell kötni, mert jelentősen rontja a terepszöget, ha terepezés előtt felhelyezed. Az a gondolat, hogy "majd ha elakadok, felrakom" nem jó megoldás, mivel valószínűleg a csomagtartóban elrejtett csörlőhöz nem férsz majd hozzá, ha pedig mégis, hogyan fogsz elakadt autód körül egyensúlyozni egy 40-50 kilós alkatrésszel, melyet olyan helyre kell felszerelni, mely lehet, hogy csak ásóval, csákánnyal vagy dinamittal megközelíthető.
 
Ha kitaláltad, mi számodra a legjobb, jöhet a csörlő kiválasztása. Csörlő márka tekintetében fontos, hogy olyat válassz, amelynek van múltja a piacon.
A legáltalánosabban használt típus az elektromos csörlő, melyből van 12 és 24V-os változat. Könnyen beszerezhető, sok fajtája van, és teszi a dolgát.
A vonóerő kiválasztása nagyon fontos. A csörlőkön általában LBS jelölés van, amely nem kg, hanem font.
1 font = 0,453592 kg  
Tehát egy csörlő, melyre az van ráírva: 12000 LBS, egy 5436 kg-os autót tud mozgatni, vízszintes úton, gördülő kerekeken.
És itt a turpisság. Amikor elakadunk, melyik adat érvényes ránk? Egyik sem. 
Tehát nem elég, ha olyan csörlőt választasz, amelyen kb. az autód súlya van feltüntetve, mert az édes kevés.
Ha nem akarsz minden lehetséges elakadást matematikai és fizikai egyenletekkel megszakérteni, akkor használj egy egyszerű és bevált módszert. 
A mozgatandó tömeget kétszerezd meg. Így biztosan nem terheled túl eszközeidet.
 
Szót kell még ejteni a fordító csiga használatáról. Ez egy nagyon hasznos szerkezet, köszönjük Arkhimédész. Működése nem túl bonyolult, csupán annyi dolgod van, hogy rögzíted egy fához favédő hevederrel, keresztül vezeted rajta a kötelet, majd visszakötöd az autóra. Csodás találmány, megfelezi a sebességet és megduplázza a vonóerőt.
 
A csörlő beszerelésénél mindenképpen fontos egy áramtalanító kapcsoló beiktatása, amely legalább 500 Ampert képes megszakítani. Mert itt kérem ilyenek is előfordulnak. Ezért a kábeleknek is megfelelő vastagság kell, és precíz, megbízható kontakt. A pozitív mehet az akkumulátorra, a negatív pl. az alvázra. Ha lehetőséged van, a relé dobozt tedd a motortérbe, de mindenképp úgy, hogy a vezetékes távirányító ajzathoz hozzá lehessen férni.
 
Kötelek tekintetében érdemes szintetikus kötelet választani, ennek számos előnye van. Hajlékony, könnyű, akár kesztyű nélkül is lehet vele dolgozni, nem rozsdásodik, és nem vágja le a fejed, ha esetleg elszakad. Egy negatív tulajdonsága van, ha az ember jól összesározza, ki kell mosni. Az elemi szálak közé szorult sár, por elkoptatja, és rövidíti az élettartamát. Elég egy vödör vízbe betekerni, pár óráig áztatni, majd visszacsévélni.
 
 
A csörlő használatáról egy jövőbeli cikkben olvashatsz majd, ahol az önmentésről fogunk írni.
 
 
 
Karakas Tibor
4x4 Drive
Minden, ami off-road

Kapcsolat

Fejlesztés: SPEEDPC Informatika
© 2013-2017 Coalesco Kft.