Hogyan építsünk terepjárót - Felni és gumi

Hogyan építsünk terepjárót - Felni és gumi
Jó tudni, hogy terepjáród a gyári felni és gumi paraméterekkel lett optimalizálva. Ha ettől eltérsz, változnak az autó tulajdonságai. Ezért érdemes ezt alaposan átgondolni. 
Legyen az a cél, hogy annyit változtass, amennyit feltétlen muszáj. Ám az is tény, hogy nagyobb hasmagasságot csak a kerekek átmérőjének növelésével tudsz elérni. Többek között ezért építetted át a futóművet.
Van pár dolog, amire figyelni kell. Minél nagyobb a kerék átmérője, annál nagyobb erőt kell a motornak kifejteni, hogy megforgassa azt. Nagy kerék egyenlő gyenge autó, többlet fogyasztás, és ez literekben értendő! Egy 35” kerékkel autópályán, egy emelkedőn bizony akár vissza is kell kapcsolnod.
   
Példa:
35x12,5 R16 kerék mérete: szélesség 305 mm, átmérő 894 mm
33x11 R16 kerék mérete: szélesség 285 mm, átmérő 834 mm
 
Tehát az átmérő különbsége 60mm, amely csak 30mm-t emel az autón.
Biztos, hogy ez a 30 mm megéri a fogyasztás növekedését, és az akár 10% teljesítmény csökkenést?
 
Ha nem versenyzel, és szeretnéd a fogyasztást is normál keretek között tartani, maradj a max 33” kerék méretnél. Tanuld meg, hol helyezkedik el autód legalacsonyabb pontja, és ennek tudatában navigálj terepen. 
Ha eldöntötted a kerék méretét, jöhet a felni kiválasztása.
 
A felni méretezése
Átmérő: figyelni kell arra, hogy a féknyereg minimum mekkora felnit enged. Érdemes tájékozódni, hogy terepgumi tekintetében mekkora a kínálat pl. 16” 17” 18” felnikre. 
Szélesség: a gumi méret, amit felteszünk, megkívánja az optimális szélességet.
Osztókör: csavarok, anyák darabszáma és elhelyezkedése a felnin. Minden autónak megvan a saját mérete.
CB: ez a méret a felni közepe, mely felcsúszik az agyra. 
ET: a felni offset méretét adja meg, ez lehet plusz vagy mínusz.
 
Mi az, ami számodra fontos egy átépítés során?
Az átmérőt és a szélességet már megadta a gumiméret, amit kiválasztottál. Az osztókör adott, a CB méret szintén. Viszont a gyári ET mérettel lehet, hogy gondod lesz.
 
Vegyünk egy példát.
2005 Toyota Hilux, gyári futómű, gyári gumi méret: 205/70 R16  gyári felni méret: 6” széles x 16” átmérő  ET +36
 
  
Most tegyünk rá egy 265/70 R16 méretű gumit úgy, hogy sem a futóművön, sem a felnin nem változtatunk.
Látható a probléma. :)
 
Most emeljünk a futóművön +2” -t. 
 
 
Szélesítsünk a felnin 6”-ról 7,5”-ra. Így már a gumi is jobban áll a felnin.
 
 
Most az ET +36-ot változtassuk ET +6-ra. Így a futómű és a kerék távolságát visszakapjuk.
 
 
Így néz ki előtte és utána.
 
 
                                               205/70 R16                                                                                                   265/70 R16
  
 
Kerék átmérőjének növekedése: 84 mm
Hasmagasság emelkedés: 42 mm
Nyomtáv szélesedés oldalanként: 30 mm
 
Figyelembe kell még venni, hogy a kerék elfordul-e minden kormányzási szögben a doblemeztől, a lökhárítótól, esetleg a küszöb végétől. Ha igen, még mindig problémát okozhat, amikor beül a futómű a kerékjárati ívbe terepen.
A fenti néhány ábra szemlélteti, milyen hatást válthat ki a méretek módosítása.
 
A gumi típusának kiválasztásában szintén az a meghatározó, milyen terepen használod az autót. Egy azonban biztos. Ha a többséghez tartozol, és 20%-ban használod az autód terepen, 80%-ban közúton, NE vegyél futózott gumit, csak és kizárólag terep használatra.
 
AT gumi: homokos terep
MT gumi: sáros, agyagos terep, kemény offroad
 
Szerezz rutint, mielőtt megvennéd a “nagy  tepertős” simex mintás gumikat. Ha még rutintalan vagy, hamar rámehetnek a féltengelyek, vagy akár a difi is.
Még egy gondolat: ha télen sokat közlekedsz közúton, biztonságosabb a téligumi.
 
 
 
Karakas Tibor
4x4 Drive
Minden, ami off-road

Kapcsolat

Fejlesztés: SPEEDPC Informatika
© 2013-2017 Coalesco Kft.